2013. május 21.

Nemcsak a gyomok, a magról kelő

haszonnövények is sok munkát adnak a kertben. Mert van, amit vetek, és az néha alig akar kelni, és van amit nem vetek, de kel mindenütt.

A növekedéssel ezek a növények vizet és tápanyagot vonnak ki a talajból, árnyékot tartanak és helyet foglalnak ott, ahova más növényt ültettünk, tehát jó korán érdemes ezeket kigyomlálni.


A kapor minden évben nagy tömegben kel, már keléskor ritkítom (ezekből a zsenge növényekből készül a kaporszósz). Ez egy tavalyi felvétel, a ribizli és az egres között volt úgy egy négyzetméternyi hely, ahol zavartalanul tudott nőni, ott ilyen lett. Virágzáskor a levelei elsatnyulnak, már csak tökfőzelékbe és kovászos uborkába való, magnak csak pár darabot érdemes meghagyni.


Évekkel ezelőtt vetettem egy kevés madársalátát, azóta rengeteg kel minden évben. Eddig csak nagyjából ritkítottam, vagyis néhány tudott szért magot érlelni, idén azonban úgy döntöttem, minden egyes növényt kihúzok még idejekorán, remélem, jövőre eggyel kevesebb fajt kell kordában tartanom. No és mi volt a színes dézsa tetején a múltkor? Hát egy csomó madársaláta!


Ez a sárga virág gyönyörű, de nem a veteményesbe való. Pár éve szedett magról lett vetve, és minden tavasszal hatalmas tömegben kel. Nagyon apró a magja, úgyhogy gyorsan terjeszkedik, és ha van elég csapadék és hely, nagy zöldtömeget nevel. A felvétel tavaly június eleji, a ribizlibokrok sarkában virított ilyen szépen. Pár szál maradhat, de ennyi nem!


6 megjegyzés:

Jucus írta...

Imádom a kaporszószt! :o) Nálam is növekednek össze-vissza a kis kaprok, de még tetszenek is, úh. meghagyom őket én is!
Ez a narancssárga nekem is megtetszett és küldött keresztanyám magot: vadmák. Pont tegnap vetette el Anyu!
Köszi a kerti beszámolód!

aarkus írta...

Idén nekem is lett kiskertem: egy balkonládába ültettem a folyosóra messziről küldött virágmagokat, egy másikba meg bazsalikomot. Majd megmutatom, de közben szorgalmasan olvasom a kerti beszámolóidat, tanulok. :-)

MrsYarnart írta...

én is kaporszósz-imádó vagyok :)
és hoztam egy képet a kaliforniai mákról: http://www.oceanlight.com/stock-photo/california-poppy-picture-20497-595697.jpg szerintem gyönyörű, főleg ilyen nagy tömegben. én bizony nem irtanám. kár, hogy nem tartós virág, nem virágzik egész nyáron.

florentine írta...

vadmák?! rákerestem, köszi Jucus és Éva! de jó, hogy végre tudom, mi a neve!
Éva, ha elnyomja az epret, akkor mennie kell. eddig sok maradt, de ennek vége! virágot a virágoskertbe! (amúgy a málnásba lett ültetve két kiszelektált árvácska, szóval a szigor nem teljes,de legalább létszámstopp van)

aarkus, kíváncsian várom! a balkonládámból kiették a csigák a bazsalikomot, ott sem könnyű az élet :-(

Dóra írta...

Nagyon szeretem olvasni a kertes bejegyzéseid is. Átlagban mennyi időt töltesz kinn egy nap, ha szép az idő? Marad még azért idő kötögetésre és horgolásra?

florentine írta...

Dóra, köszönöm! Jó tudni, így lelkesebben írom őket :-)
Naponta sajnos keveset, inkább hétvégén. Szerencsés vagyok, mert a napi munkák nagy részét Anyukám megcsinálja, amúgy meg munkamegosztás van, a palánták nevelése és a metszés pl. az én feladatom, együtt vetettünk és magozzuk a meggyet, a befőzést főleg én csinálom, de ő permetez.

Kilenctől ötig dolgozom, így hét közben esténként inkább kötök vagy horgolok (2 sor van még a takaróból), hétvégén pedig inkább kertészkedek.