2011. szeptember 20.

Sokáig csak olvasgattam

a kenyér recepteket, aztán amikor végre rávettem magamat az első megsütésére, rögtön tudtam, bolti kenyeret én már nem nagyon fogok enni. A nyári nagy meleget leszámítva minden héten sütök egy kenyeret és lassacskán rájöttem az apró fogásokra is, mert azért azt nem állíthatom, hogy az első kenyerem is ilyen volt, mint a tegnapi, de öt évnyi kitartó próbálkozás meghozza a maga gyümölcsét. Egy jó dagasztó nagy segítség, megfelelő minőségű liszt kell és kísérletező kedv, mert jó kenyér sokféle van, de az eltart egy ideig, míg a jó kenyérből nagybetűs kenyér lesz.


Graham kenyér

a kovászhoz:
10 dkg Graham liszt
bosónyi élesztő
1 evőkanál tejföl
langyos víz

a tésztához:
25 dkg Graham liszt
3 evőkanál olaj
2 kávéskanál só
langyos víz

A lisztez adom a borsónyi élesztőt és a tejfölt, majd annyi langyos vizet, hogy tejföl sűrűségű masszát kapjak és 12-24 órát állni hagyom letakarva, szobahőmérsékleten. A kovászt a dagasztó keverőtáljában keverem össze, így a következő nap csak hozzászitálom a többi lisztet, beleszórom a sót, öntöm az olajat, majd még annyi vizet, hogy végül egy jól gyúrható, a formáját megtartó kelt tészta állagot kapjak. Tegnap lenmagot és szezámmagot is szórtam hozzá, ezt érdemes még a dagasztás elején, mert a felvett víz mennyiségét befolyásolja.

Hagyom duplájára kelni, átgyúrom, formázom és bevágom a tetejét. Tepsibe téve hagyom kelni és forró sütőben háromnegyed óra alatt megsütöm.

Kezdő kenyérsütőknek Limara pékségét ajánlom, elronthatatlan receptjei vannak. A nyári hónapokban az ő pitáját és lepénykenyerét sütöttem, mert pár perc alatt megsülnek.

A kenyér megszegve így néz ki:

1 megjegyzés:

nöné írta...

Ez a kenyérke nagyon jól néz ki!